НАЦИОНАЛНО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ
ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА – VII клас, 17 юни 2019 година
(накрая на страницата има линк за сваляне или разпечатване на PDF)
ВАРИАНТ 1
ПЪРВА ЧАСТ (60 минути)
Отговорите на задачите от 1. до 25. включително отбелязвайте в листа за отговори.
Прочетете текста и разгледайте таблицата, за да изпълните задачите от 1. до 16.
включително.
Килимарството е вековна българска традиция, която е част от националната ни самобитност. В майсторски изработените килими обикновено е закодирана дълбока символика, а разнообразието от цветове винаги е създавало неповторима атмосфера в българските домове.
По българските земи килимарството достига своя разцвет през епохата на Възраждането. Двата основни килимарски центъра са градовете Котел и Чипровци, затова
- технологията на тъкането е наречена котленска, съответно чипровска. Основата на килимите обикновено е била от вълна или от памук, а втъканите нишки – вълнени. Първоначално обагрянето на вълнените нишки се е постигало с естествени багрила. Сред предпочитаните цветове са тъмносиният, аленочервеният, зеленият и черният, като във всеки отделен килим винаги преобладава само един от тях. В зависимост от трудността на елементите и на композицията една тъкачка е изтъкавала средно по два квадратни метра за един месец. И понеже един килим се е тъчал бавно, котленките са се групирали и са си помагали.
За разлика от днес в миналото не всички стаи са били застилани с килими. В най-богатите котленски домове килим е имало само в стаята, отредена за семейни тържества или за гости. Символиката, закодирана в чипровските килими, е древна и вероятно в корените ? се крият много магически и религиозни знаци. За чипровските килими и днес продължава да битува вярването, че служат не само за украса и за създаване на уют в дома, но и че носят на къщата и на нейните обитатели добра сполука.
Традицията на килимарското производство е жива и днес в България. Майстори в Котел и Чипровци продължават да тъкат килими по съответните традиционни технологии.
Вид килим | Характерни особености | ||||
Котленски | За котленската техника са характерни ажурите (дупчиците) по контура | ||||
на втъканите в килима фигури. Сред тези фигури се срещат | |||||
изображения на вещи, използвани във всекидневието. | |||||
Най-типични за котленските килими са стилизираните звезди с | |||||
ченгелчета (къдрави звезди), а изображенията на пеперуди, птици, | |||||
разцъфнали клончета са символ на пролетта и плодородието. По този | |||||
начин се разкрива постоянният стремеж на котленката към красивото. | |||||
Чипровски | Характерни за чипровските килими са геометричните фигури, като | ||||
всяка фигура има определена символика. Ромбът например се свързва с | |||||
безкрайността и вечността. | |||||
Чипровските килими са двулицеви, т.е. са еднакви и от двете страни, | |||||
наред с това са и практични, защото са с гладка повърхност, а така | |||||
върху тях се задържа минимално количество прах. | |||||
1 |
- Текстът информира за:
А) причината за появата на килимарството в България Б) традицията, свързана с килимарството в България В) разцвета на килимарството в съвременна България Г) основаването на два популярни града в България
- В кой абзац на текста се дава информация за продължителността на изработване на килими?
А) в първия абзац
Б) във втория абзац
В) в третия абзац
Г) в четвъртия абзац
- Кое твърдение е вярно за връзката между текста и таблицата?
А) Текстът анализира информацията от таблицата.
Б) Таблицата преповтаря информацията от текста.
В) Текстът оспорва информацията от таблицата.
Г) Таблицата допълва информацията от текста.
- Кое твърдение НЕ се отнася за предназначението на килимите според текста?
А) Използвани са за украса в българския дом.
Б) Използвани са за застилане на гостни стаи.
В) Подарявани са на гости при семейни тържества.
Г) Приемани са за носител на благополучие в дома.
- Таблицата НЕ дава информация за:
А) палитрата от цветове за изобразяване на фигури върху чипровския килим
Б) предимството на чипровския килим по отношение на практичността
В) наличието на фигури върху котленския килим, свързани с ежедневието
Г) символиката на изображения върху котленския килим, свързани с природата
- Коя от изброените думи ще промени смисъла на подчертаното изречение в таблицата, ако се употреби вместо думата постоянният?
А) неспирният
Б) непрестанният
В) неоснователният
Г) непрекъснатият
- В кой ред всички изброени думи, употребени в текста, са причастия?
А) постигало, обикновено, вероятно
Б) отредена, наречена, закодирана
В) предпочитани, изработени, естествени
Г) застилали, обитатели, образували
- С кой израз може да се замени употребената в таблицата съюзна връзка защото, без да се промени смисълът на изречението?
А) макар и да
Б) въпреки че
В) тъй като
Г) поради което
Прочетете изречението и изпълнете задачите от 9. до 15. включително.
Символиката, закодирана в чипровските килими, е древна и вероятно в корените ? се крият много магически и религиозни знаци.
- Какъв е видът на местоимението, употребено в изречението?
А) лично местоимение
Б) показателно местоимение
В) притежателно местоимение
Г) неопределително местоимение
- Какъв е видът на изречението по състав?
А) просто изречение
Б) сложно съчинено изречение
В) сложно съставно изречение
Г) сложно смесено изречение
- Каква неизменяема част на речта НЕ е употребена в изречението?
А) съюз
Б) междуметие
В) предлог
Г) наречие
- В кой ред е посочена форма за минало неопределено време на глагола се крият?
А) се криели
Б) се криеха
В) са се крили
Г) щяха да се крият
- Запишете в листа за отговори за какво служат двете запетаи, употребени в изречението.
- Запишете в листа за отговори САМО еднородните части, употребени в изречението.
- Преобразувайте подчертаната част в подчинено изречение и запишете САМО НЕГО в листа за отговори.
- Разгледайте изображението, на което е представен мотив от килим. В листа за отговори запишете от кой вид килим е мотивът, както и един аргумент в подкрепа на Вашето твърдение.
- В листа за отговори препишете текста, като поправите допуснатите 14 (четиринайсет) грешки – правописни, пунктуационни и при членуване.
Предпочитана и утричана бутилираната вода се налага като беспорен фаворит на световният пазар сред напитките. Тя е станала не разделна част от живота ни и е едно от най голямите потребителски явления на нашето савремие. Засилената ? употреба, се свързва с идеята за намаляване на консомацията на беззалкохолните напитки, като следва да се отчете и факта, че е лесно приносима и достъпна в търгофската мрежа.
- Какво Бай Ганьо счита за „по-практично“ по време на пътуването?
А) Да разговаря с другите.
Б) Да почете книга.
В) Да дремне в купето.
Г) Да разглежда пейзажи.
- В коя творба представата за родното пространство се гради чрез назоваването на три реки и на три планини?
А) „На прощаване в 1868 г.“
Б) „Вятър ечи, Балкан стене“
В) „Заточеници“
Г) „Неразделни“
- Кой цитат от Йовковата творба „По жицата“ разкрива психологическо преживяване?
А) …дебелите му мазолести пръсти трепереха, като свиваха цигарата. Б) …лястовичките се разхвърчаваха, после пак се връщаха и кацаха… В) …поясът му оръфан, потурите – също. Беше бос.
Г) …ризата му беше само кръпки, едро и неумело шити…
- Кое от твърденията НЕ е вярно за творбата „На прощаване в 1868 г.“?
А) Река Дунав е граница не само между родината и „тази тежка чужбина“, но и между робството и свободата.
Б) Лирическият герой не осъзнава какви страдания причинява на своята майка с житейския си избор.
В) Бунтовникът няма колебания по отношение на житейския си избор – да поеме по пътя на борбата за свобода.
Г) Лирическият герой вярва, че ако той загине в името на свободата, неговите братя ще продължат делото му.
- Лирическият говорител в Славейковата творба „Неразделни“ е:
А) свидетел на конфликта между двамата влюбени и техните родители Б) наблюдател на преживяванията на Иво и Калина В) съдник на извършения от двамата влюбени грях
Г) посредник между тайната на влюбените и разкриването ? в песен
- В кои две творби присъства художественият образ на змията?
А) „Стани, стани, юнак балкански“, „По жицата“
Б) „Вятър ечи, Балкан стене“, „По жътва“
В) „Една българка“, „На прощаване в 1868 г.“
Г) „По жицата“, „Опълченците на Шипка“
- В листа за отговори срещу всяка буква в таблицата запишете заглавието на творба, изучена в VII клас, която се свързва със съответното понятие.
А) ода
Б) балада
В) елегия
Г) повест
- Запишете в текст от 3 – 4 изречения какво внушават думите на Бай Ганьо:
Какво ще ? гледам на Виената, град като град…
ВТОРА ЧАСТ (90 минути)
Дидактическа задача: Прочетете текста и напишете подробен преразказ от името на момъка.
„Богатствата на момъка“, Георги Русафов
Живял някога в една далечна страна беден момък. Той бил строен като топола, здрав като канара и силен като мечка, но с когото и да се срещнел, с когото и да заговорел, младият човек на всички се оплаквал:
– Ох, не е живот моето, а жива мъка – за всичко сам се трудя, парчето хлебец с пот на челото си изкарвам!… А колко хубаво би било, ако имах несметни богатства – цял ден щях да се излежавам, край мене от сутрин до вечер щяха да припкат пъргави слуги и слугини да ми прислужват!…
Една пролетна привечер, като се прибирал в колибата си, младият човек заварил там непознат старец с изпито лице и дълга до пояса брада.
– Кой си ти, дядо, и какво търсиш в сиромашкия ми дом? – викнал момъкът към стареца.
– Пътник отдалече съм, синко… – отвърнал тихо непознатият. – Видях отворена вратата на колибата ти и влязох вътре да ме нагости стопанинът с хляб и със студена водица, че съм капнал от дългия път!
– Сбъркал си вратата, дядо – намръщил се домакинът, като чул желанието на стареца. – Стопанинът на този дом е последният бедняк в този край!
И както правел всякога пред всеки срещнат човек, момъкът започнал и сега надълго да се оплаква от сиромашията си.
– Защо говориш, че си беден, синко? – прекъснал го по едно време благо старецът. – Както те гледам, ти си по-богат от най-богатия цар на света…
– Да не си дошъл да се подиграваш със сиромашията ми, старче! – настръхнал веднага момъкът. – За какво богатство ми говориш? Къде са ми дворците? Къде са ми кованите сандъци с жълтици, кожените торби с драгоценни камъни? Къде са ми слугите, слугините?… Не виждаш ли, че освен двете си очи, голите си ръце и босите крака нищо друго си нямам на тоя свят!
Вместо да му отговори, непознатият старец бръкнал в пазвата си, извадил оттам едно огледало, кимнал на момъка да се приближи към него и му поръчал:
– Погледни, синко, в това огледало – всичко, което видиш в него, само да пожелаеш, на минутата ще стане твое!…
Младият човек се подчинил мълчаливо, погледнал в огледалото и занемял от удивление пред гледката, която зърнал.
Най-напред видял голям дворец, златните кули на който се губели в облаците. След туй погледът му се зареял сред необятната градина, която заграждала от всички страни двореца. […] И навред шетали като трудолюбиви мравки пъргави прислужници, подскачали млади прислужнички, нагиздени до една с дантели и копринени одежди…
– Нима наистина всичко това може да бъде мое? – погледнал накрая момъкът с недоверие към белобрадия старец.
– Да, синко, всичко, което зърна в моето вълшебно огледало, ще стане за вечни времена твое, ако в замяна ми дадеш само твоите млади очи… Съгласен ли си на такава размяна?
Преди да отговори, момъкът погледнал през прозореца навън, дето в туй време омаята на пролетния залез била превърнала цялата природа в хиляди пъти по-вълшебна картина от картината, която младият човек видял в чудодейното огледало на дядото…
„Ако си дам очите, вече никога няма да зърна прелестта на гаснещия ден, нито чара на мъдрото утро… Ще прекарам целия си живот като къртица само в непрогледна нощ, във вечен мрак!“ – потръпнал […] при тая мисъл момъкът.
И викнал буйно на стареца:
– Не, дядо, още сто дворци като този в огледалото ти да ми дадеш, пак не бих се лишил доброволно от очите си!…
– Е, щом са ти толкова скъпи очите, синко, дай ми тогава вместо тях силните си ръце и твой да е дворецът ведно с всичко в него и около него! – предложил му нова размяна белобрадият гостенин.
Но момъкът и сега се дръпнал като ужилен по-далече от стареца и викнал още по-буйно:
– Не, не!… Не си давам дори един пръст от ръцете, ако ще за него да ме направиш владетел и на хиляда дворци!
Същото се повторило и когато старецът му споменал да замени двореца от вълшебното огледало срещу стройните момкови крака… Накрая дядото погледнал ласкаво младия човек, усмихнал му се благо и рекъл:
– Видя ли какви несметни богатства притежаваш, синко, а ти се оплакваш, че си бил беден?!
Момъкът не отвърнал нищо. Но още на другия ден се хванал на работа, започнал да печели добри пари и вече никой не го чул да се оплаква от сиромашията си…
НАЦИОНАЛНО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ
ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА – VII клас, 17 юни 2019 година
ВАРИАНТ 1
КЛЮЧ С ВЕРНИТЕ ОТГОВОРИ
Задача | Верни отговори | Брой точки | ||||||||||||||
1. | Б | 1 | ||||||||||||||
2. | Б | 2 | ||||||||||||||
3. | Г | 2 | ||||||||||||||
4. | В | 2 | ||||||||||||||
5. | А | 2 | ||||||||||||||
6. | В | 2 | ||||||||||||||
7. | Б | 2 | ||||||||||||||
8. | В | 1 | ||||||||||||||
9. | В | 2 | ||||||||||||||
10. | Б | 2 | ||||||||||||||
11. | Б | 1 | ||||||||||||||
12. | В | 2 | ||||||||||||||
13. | за отделяне/за ограждане на обособена част | 2 | ||||||||||||||
отделят/ограждат обособена част | ||||||||||||||||
14. | магически и религиозни/магически, религиозни | 2 | ||||||||||||||
(по 1 т. за всеки | ||||||||||||||||
верен отговор) | ||||||||||||||||
15. | Например: | 3 | ||||||||||||||
която е закодирана в чипровските килими | ||||||||||||||||
която (е) била закодирана в чипровските килими | ||||||||||||||||
16. | Например: | 2 | ||||||||||||||
• | чипровски/чипровски килим | (по 1 т. за всеки | ||||||||||||||
• | има/съдържа геометрични фигури | елемент от | ||||||||||||||
условието) | ||||||||||||||||
17. | Предпочитана и отричана, бутилираната вода се | 14 | ||||||||||||||
(по 1 т. за всяка | ||||||||||||||||
налага като безспорен фаворит на световния пазар сред | ||||||||||||||||
поправена грешка) | ||||||||||||||||
напитките. Тя е станала неразделна част от живота ни | ||||||||||||||||
и е едно от най–големите потребителски явления на | ||||||||||||||||
нашето съвремие. Засилената ? употреба_се свързва с | ||||||||||||||||
идеятаза | намаляваненаконсумациятана | |||||||||||||||
безалкохолните | напитки, като следва да се отчете и | |||||||||||||||
фактът, че е лесно преносима (леснопреносима*) и | ||||||||||||||||
достъпна в търговската мрежа. |
18. | В | 1 |
19. | В | 2 |
20. | А | 2 |
21. | Б | 2 |
22. | Г | 2 |
23. | А | 2 |
24. | А) „Опълченците на Шипка“/„Българският език“ | 4 |
Б) „Неразделни“ | (по 1 т. за всеки | |
В) „Заточеници“ | верен отговор) | |
Г) „Немили-недраги“ | ||
25. | Примерни посоки за размисъл: | 6 |
• ограниченост | ||
• духовна пустота/липса на духовни потребности | ||
• отсъствие на интерес към различното/нежелание | ||
да опознае културата на Виена | ||
• пренебрежително отношение към „чуждото“, към | ||
света, който не познава и който уеднаквява с | ||
познатото | ||
• обезценяване на специфичната атмосфера на Виена | ||
Общо: | 65 |
- Независимо от това, че в текста словосъчетанието лесно преносима не е използвано като сложна дума и е правилно да се пише разделно в съответствие с Официалния правописен речник на българския език (виж. 55.6 и 53.17.1), за вярно ще се приема и леснопреносима.